Co to jest dieta wegetariańska?

Obecnie na rynku działa bardzo dużo cateringów dietetycznych, które mają do zaoferowania rozmaite rodzaje diet, co wynika oczywiście z zapotrzebowania społeczeństwa. Dieta bezglutenowa, bez laktozy, paleo, ketogeniczna, wegańska, wegetariańska… naprawdę jest z czego wybierać. Warto przy tym nadmienić, że przyczyny przejścia na konkretny rodzaj diety mogą być różne, począwszy od chęci spróbowania nowych smaków i zdrowego odżywiania się, poprzez nietolerancje pokarmowe, kończąc na względach ideologicznych. Biorąc pod uwagę, że w dzisiejszych czasach pojawiają się coraz to nowsze pomysły na codzienne menu, warto rozgraniczyć, na czym polegają poszczególne z nich. Zastanówmy się zatem, co to jest dieta wegetariańska.

Na czym polega?

Co to jest dieta wegetariańska? Otóż dieta wegetariańska to dieta przede wszystkim o podłożu ideologicznym. Jej przedstawiciele poprzez nią wyrażają swój sprzeciw wobec jedzenie mięsa, czyli zwierząt. Oczywiście są też osoby, które rezygnują ze spożywania mięsa ze względów zdrowotnych. Przy niektórych chorobach i schorzeniach, rzeczywiście jest to słuszny krok. W zdecydowanej większości jednak, wegetarianizm to również, a raczej głównie filozofia. Co ciekawe, w niektórych rejonach świata jest ona ściśle powiązana z religią, tak jak np. w Indiach. Warto także nadmienić, że istnieje kilka podrodzajów diety wegetariańskiej: laktowegeterianizm (polega na rezygnacji z produktów odzwierzęcych z wyjątkiem nabiału), owowegetarianizm (z wyjątkiem jaj) oraz pesketariaznim (z wyjątkiem ryb). Poza tym, jest jeszcze dieta wegańska – najbardziej restrykcyjna, wykluczająca zarówno mięso i ryby, jak i wszystkie produkty pochodzenia odzwierzęcego.

Co to jest dieta wegetariańska i jak ułożyć bezmięsne menu?

Wiemy, już co to jest dieta wegetariańska i jakie pobudki kierują osobami, które decydują się na przejście na wegetarianizm. Czy w odpowiedzi na pytanie tytułowe naszego artykułu, czyli: „Co to jest dieta wegetariańska?” wystarczy zatem odpowiedzieć, że to niejedzenie mięsa? Niestety nie. Tego typu jadłospis jest zdecydowanie bardziej skomplikowany niż mogłoby się wydawać. Chcąc przestrzegać diety wegetariańskiej, a przy tym dobrze się czuć i nie mieć problemów ze zdrowiem, trzeba jeszcze wiedzieć, w jaki sposób zastąpić sobie mięso. Kluczową kwestią jest odpowiednie zbilansowanie diety wegetariańskiej, czyli dobór takich produktów (owoców, warzyw, zbóż, strączków itp.) i w takich ilościach, aby dostarczać organizmowi wystarczająco dużo witamin oraz mikro- i makroelementów.

Dieta wegetariańska – na co uważać?

Chociaż w niektórych kręgach po dziś dzień dieta wegetariańska wzbudza wiele kontrowersji i wciąż sporo osób jest przekonanych, że składników odżywczych zawartych w mięsie nie da się w żaden sposób zastąpić, okazuje się, że wszystko to nie jest prawdą. Otóż taki jadłospis jak najbardziej sprzyja naszemu organizmowi, oczywiście pod warunkiem, że właściwie go zbilansujemy. Wówczas takie menu będzie nam przynosiło szereg korzyści. Dlatego zarówno osoby, które ze względów etycznych od lat nie jedzą mięsa, jak i te, rozważające zmianę nawyków żywieniowych, powinny wiedzieć z czego składa się właściwie skomponowana dieta wegetariańska. Na co uważać? Podpowiadamy!

Jakie witaminy dla wegetarian?

Przechodząc na dietę wegetariańską przede wszystkim jesteśmy narażeni na niedobór niektórych witamin. Stąd też musimy poświęcić dużo uwagi, aby dostarczać ich sobie w inny sposób. Witaminy z grupy B, a przede wszystkim B12, a także witamina D, bo o nie się tu rozchodzi odpowiadają bowiem za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego oraz odpornościowego. Poza witaminami, należy zadbać o suplementację żelaza, wapnia i cynku, których niedobór prowadzi do anemii, osteoporozy, osłabienia zębów i kości, chronicznego przemęczenia, obniżonej krzepliwości krwi, a u kobiet zaburzeń miesiączkowania. Wreszcie nie możemy zapominać o cynku i żelazie, czyli podstawowych składnikach dostarczanych z mięsa. Na szczęście spore ich ilości znajdziemy także w wielu warzywach, przede wszystkim strączkowych. Musimy jednak się pilnować – słynna soja spożywana w nadmiarze może zaszkodzić, dlatego należy stosować ją zamiennie z jajami.

 

Dieta bez mięsa – nie tylko warzywa i owoce

Choć warzywa i owoce bezsprzecznie stanowią podstawę diety wegetariańskiej (ich spożycie w ciągu dnia powinno wynosić około 80 dag) nie możemy zapominać o pozostałych, bezmięsnych składnikach. Równie często należy sięgać po produkty zbożowe z pełnego przemiału, a więc pieczywo pełnoziarniste, brązowy ryż, kaszę jaglaną i gryczaną, mąkę razową. Poza tym, do sałatek, kanapek i potraw na ciepło warto dodawać kiełki, zarodki i otręby pszenne. Idealną przekąską dla wegetarian są zaś pestki słonecznika i dyni, orzechy włoskie, migdały i inne, które można pogryzać w ciągu dnia.

Jak zbilansować dietę wegetariańską?

W ostatnio opublikowanym na naszym blogu artykule odpowiedzieliśmy sobie na pytania o to, co to jest dieta wegetariańska, na czym polega i jakie pobudki kierują osobami, które zrezygnowały z jedzenia mięsa. Wspomnieliśmy także, że istnieją cztery różne odmiany wegetarianizmu. Prócz tego staraliśmy się podkreślić, jak ważne jest odpowiednie ułożenie codziennego menu wykluczającego produkty odzwierzęce. Tym razem, chcielibyśmy dokładniej omówić tę kwestię. Tym samym, mamy nadzieję, że udzielimy praktycznych wskazówek odnośne tego, jak zbilansować dietę wegetariańską, zarówno tym, którzy planują przejście na taki jadłospis, jak i tym, którzy od długiego już czasu nie potrafią poradzić sobie w tej kwestii.

Jak zbilansować dietę wegetariańską, czyli czym zastąpić mięso?

Każdy, kto zrezygnował z jedzenie mięsa doskonale wie, że to, jak zbilansować dietę wegetariańską naprawdę nie jest łatwym zadaniem. Przede wszystkim musimy zdawać sobie sprawę, z tego, że nagłe odstawienie produktów odzwierzęcych, które zawierają wiele cennych witamin oraz mikro- i makroelementów to spory szok dla naszego organizmu. Jeśli po prostu przestaniemy jeść mięso, a w zamian nie zaczniemy jeść produktów, które zawierają podobne składniki, prędzej czy później skończy się to dla nas osłabieniem, a ostatecznie nawet wycieńczeniem i chorobą. Stąd też, bardzo ważne, by w posiłkach łączyć ze sobą cztery grupy produktów, czyli: warzywa strączkowe, zboża, orzechy i nasiona oraz nabiał. Jednak czy to wystarczy? Czy odpowiedź na pytanie: „Jak zbilansować dietę wegetariańską?” jest aż tak oczywista?

Jak zbilansować dietę wegetariańską – po jakie produkty sięgać i jak je ze sobą łączyć?

Choć tyle mówi się o tym, by każdy posiłek wegetariański składał się z minimum trzech grup produktów (warzyw strączkowych, zbóż, orzechów i nasion, nabiału), wciąż wiele osób nie wie, jak zbilansować dietę wegetariańską. Jakie produkty zastąpią nam obecne w mięsie białko, żelazo, wapń, witaminę B12? Niewątpliwie sporych ilości wymienionych składników dostarczą nam: ryż, fasola, groch, soja, soczewica, komosa ryżowa, chleb pełnoziarnisty, warzywa zielone: szpinak, roszponka, brokuły, a także nasiona dyni i słonecznika, migdały, orzechy włoskie, nerkowce, tofu, jaja. Warto zatem postarać się, by każde danie składało się przynajmniej z kilku wymienionych produktów. A jeśli wciąż nie wiemu, jak poradzić sobie na diecie wegetariańskiej, być może warto skorzystać z diety na dowóz od Kuźni Zdrowia.