Ryż biały czy brązowy?

W dzisiejszych czasach mamy niemalże nieograniczony dostęp do rozmaitych produktów spożywczych. I tak np. na sklepowych półkach znajdziemy co najmniej kilka rodzajów ryżu. Poza standardowym białym możemy nabyć jeszcze brązowy, parboild, jaśminowy, basmati, arborio, dziki, czerwony, czarny. Pierwsze dwa spośród wymienionych produktów, a więc ryż biały i brązowy wciąż wydają się jednak być najpopularniejszymi. Poza tym, są gorącym tematem dyskusji publicznej. Który z nich jest zdrowszy? Po który warto sięgać częściej?

Skąd ta różnica w kolorze?

Różnica w kolorze, ale nie tylko, bo i właściwościach między ryżem białym i brązowym wynika ze stopnia przetworzenia tegoż produktu. Ryż biały poddawany jest procesowi intensywnego oczyszczania, w wyniku którego pozostaje w nim wyłącznie bielmo, a więc przede wszystkim skrobia. Dla odmiany brązowy to ziarna, które zostały oczyszczone tylko z zewnętrznych, twardych łupin, zaś w środku prócz bielma zachowała się warstwa nazywana zarodkiem. I to właśnie w niej znajduje się większość cennych witamin, minerałów oraz błonnika.

Ryż biały – odpowiedni na diecie lekkostrawnej

Ryż biały, mimo, że mniej wartościowy od brązowego ma też pewne zalety. Jako, że jest nieco uboższy w składniki odżywcze jest również lekkostrawny. Stąd też kaszką ryżową można śmiało karmić już półroczne dzieci. Zwykły, ugotowany biały ryż to natomiast wybawienie dla osób, które cierpią na nieżyt jelit bądź też biegunkową postać zespołu jelita nadwrażliwego. Powinniśmy natomiast ograniczyć jego spożywanie jeśli naszym celem jest zrzucenie kilku kilogramów. Biały ryż jest bowiem dość kaloryczny – w 100 gramach ziaren znajduje się aż 350 kcal. Prócz tego, stanowi on źródło łatwo przyswajalnych cukrów prostych.

Ryż brązowy – dla odchudzających się i nie tylko

Za sprawą błonnika, ryż brązowy na dłużej daje nam poczucie sytości. Nie powoduje również znacznych wahań poziomu cukru we krwi. W związku z tym warto włączyć go do swojego menu nie tylko, jeśli chcemy schudnąć, ale również gdy zależy nam na zmniejszeniu poziomu tzw. złego cholesterolu, obniżeniu ciśnienia krwi, a także poprawie trawienia. Poza tym, liczne badania wykazują, że spożywanie tej odmiany ryżu zmniejsza ryzyko zachorowania na cukrzycę. Ponadto, brązowy ryż to cenne źródło witamin, przede wszystkim z grupy B oraz minerałów, m.in. fosforu, potasu, magnezu, żelaza, miedzi. Nic więc dziwnego, że znajdziemy go w takich jadłospisach, jak dieta light.