Odchudzanie to proces, który wymaga czasu i zaangażowania. Bez dobrze dopasowanej diety i odpowiedniego planu treningowego, których przestrzeganie umożliwić może wyłącznie silna wola, nie ma co liczyć na idealną figurę. Oczywiście mądrze zbilansowany jadłospis, np. dieta ketogeniczna lub dieta samuraj pozwoli pozbyć się zbędnych kilogramów, jednak zajmie to zdecydowanie więcej czasu. Natomiast jeśli dodamy do tego regularną aktywność fizyczną w postaci ćwiczeń spalających tkankę tłuszczową będziemy mogli cieszyć się nie tylko spadkiem masy ciała, ale również ładnie wyrzeźbioną, zdrowo wyglądającą sylwetką.

Czym cechuje się trening na spalanie tłuszczu?

Aby trening na redukcję tkanki tłuszczowej okazał się skuteczny trzeba przestrzegać jego żelaznych zasad – ćwiczyć regularnie nie krócej niż 30 minut dziennie, stosować określony rodzaj wysiłku oraz utrzymywać tętno w strefie „fat burning”. Reguły te powinna przyswoić każda osoba, która ma zamiar schudnąć, w przeciwnym razie proces spalania tłuszczu może wydłużyć się nawet o kilka miesięcy.

Po pierwsze: systematyczność

Podstawą skutecznego treningu jest regularność, a także odpowiedni czas ćwiczeń. Stałe odstępy przyspieszają metabolizm, a co za tym idzie – organizm coraz to lepiej radzi sobie ze spalaniem nadwyżek kalorii. To dlatego tak ważne jest ustalenie konkretnego harmonogramu – rozpisanie rodzaju wykonywanych aktywności, częstotliwości, czasu trwania, liczby serii i powtórzeń. Zdaniem specjalistów, czyli trenerów personalnych, którzy współpracują z dietetykami najlepsze efekty przynoszą treningi siłowe po 40-50 minut dwa razy w tygodniu plus 40-60 minutowe ćwiczenia kardio trzy razy w tygodniu.

Po drugie: sporty kardio

Nie od dziś wiadomo, że najskuteczniejszą metodą, która pozwala pozbyć się zbędnych kilogramów są tzw. ćwiczenia cardio (m.in. jazda na rowerze, pływanie, bieganie, nordic walking, ćwiczenia na stepperze i orbitreku). Wobec tego każdy plan treningowy opiera się przede wszystkim na dyscyplinach sportu, powodujących gwałtowny wzrost zapotrzebowania na energię, którą organizm pobiera właśnie ze zgromadzonych zapasów tłuszczu. Dzięki temu redukując nadmiar tkanki tłuszczowej, wzmacniamy układ krążenia i poprawiamy kondycję.

Po trzecie: tętno w strefie „fat burning”

Bardzo ważną kwestią w czasie wykonywania ćwiczeń odchudzających jest utrzymywanie tętna w stałym przedziale między 60 a 70% HRmax (tętna maksymalnego). Taka wartość wyznacza największe spalanie tkanki. Gdy puls przekracza ten poziom, w mięśniach uruchamiają się procesy, powodujące, że organizm zamiast z tłuszczu pobiera energię z cukrów. Zbyt niskie tętno (poniżej 60% HRmax) przynosi natomiast niewielkie korzyści nie tylko dla odchudzania, ale i dla zdrowia.